Je zvykom, že na 5. pôstnu nedeľu sa zahaľujú kríže.

Pred liturgickou reformou Druhého vatikánskeho koncilu sa 5. pôstnou nedeľou začínala doba umučenia (tempus passionis). Vyjadrovalo sa tým to, že od tejto nedele sa v liturgických textoch a čítaniach dostáva do popredia téma Kristovho utrpenia. Od tohto pomenovania sa upustilo, aby sa vyjadrila vnútorná jednota celého Pôstneho obdobia. Spájal sa s tým zvyk zahaľovať v kostoloch kríže a obrazy umučeného Krista, ktorý sa z rozhodnutia Konferencie biskupov Slovenska u nás stále zachováva. Kríže zostanú zahalené až do konca slávenia Utrpenia a smrti Pána v Piatok utrpenia Pána a obrazy až do začiatku Veľkonočnej vigílie.

Starobylý zvyk zahaľovať kríže a obrazy trvá už niekoľko dlhých storočí.

Polykarp Radó vo svojej knihe “Enchiridion liturgicum” uvádza tri pravdepodobné dôvody vzniku zahaľovania kríža:

1. V tejto dobe sa sústredí pozornosť na utrpenie a nie na smrť Pána. Zahalením kríža sa vyzdvihne jeho dôležitosť a pritiahne sa pozornosť na kríž, ktorý je vyvrcholením umučenia.

2. V románskom slohu sa na kríži predstavoval Kristus ako Kráľ večnej slávy a v čase umučenia sa takýto obraz nezhodoval s pohľadom na trpiaceho Pánovho služobníka. Ježiš ako kráľ večnej slávy bol odetý v kráľovskom rúchu s kráľovskou korunou na hlave ako víťaz.

3. S „pôstnymi plátnami“ sa zakrýval celý oltár, až neskôr sa zakrýval iba kríž a obrazy.